kamikazecar
Ezt a cikket a http://www.kamikaze55.eoldal.hu oldalon találtam, szerzője elmondja a véleményét arról, hoyg mit hogyan gondol, tapasztalt….

Lada Niva – Használtteszt

Orosz borzalom

Lépjünk át ezúttal a használtautók világába és elsőként feszítsünk keresztre egy terepjárót, mely a mai napig megkeseríti, és egyben megédesíti használóik mindennapjait. Az arány mindenképpen a keserű tapasztalatok irányába hajlik, mivel egy rendkívül jó terepjáró viszonyokkal rendelkező autó, amit a világ legsilányabb anyagaiból gyúrták össze.

795811810809808807797795

Egy 7 éves Nivát vizsgálunk meg, ami tulajdonképpen még nem egy túl öreg autónak számít a mai világban. Erre azonban most rácáfolunk.

Formavilágáról nincs mit kielemeznünk. Egy szokásos orosz kocka. Semmi dizájn csak maga a rém egyszerű funkcionalitás. A tipikus „kommunista” felfogás: mindenki egyenlő és mindenki egyforma.
Nincs helye a kirívó fényűzésnek és a holmi gyarló, feleslegesszépségnek. Csakhogy: már rég elmúltak a Brezsnyevi idők és Oroszhont is megfertőzte a rothadó kapitalizmus a maga hivalkodó és szépségre éhező világával. Akkor miért van létjogosultsága a mai napig mit sem változó Lada Nivának? A választ talán a gazdaságkutatók tudják csak és mi földi halandók nem láthatunk bele az orosz medve nehézkes észjárásába.

A Lada Niva mindenképpen elavult konstrukció. A kétségtelenül kiváló terepjáró képességei nem adnak mentséget az elvárható minőség és dizájn, ilyen fokú hiányára. Az anyagok minősége
szinte sértő az ilyen autót vásárlók számára, akik ha új autót isvesznek, kis idő múlva megtapasztalhatják, hogy a hőn áhított terepjárójuk kirohad és széthullik alattuk. A kemény, szemmel és tapintással is a legborzalmasabb műanyagból készült műszerfal egyszerűen szétmállik,
mint a tűző napnak kitett tejeszacskó. Az ülések kitörnek a helyükről, a burkolatok szisztematikusan bomlanak le, ami meghazudtolja a kémia egyik tézisét, miszerint a műanyag csak több tízezer év alatt bomlik el. A Lada Nivánál pár év és nyoma sincs a műanyag burkolatoknak.
Műanyag. Na igen, ne is keressünk másfajta anyagot az ülések silány kárpitján kívül, mint fémet és műanyagot. A fém hasonlóképpen rácáfol minden, alvázvédelemről kialakult sztereotípiákra. Pár év alatt a rozsda martalékává és a karosszéria lakatosok állandó bevételi forrásává válik. Nincs olyan hely rajta, amit ne kezdene ki a rozsda.

Térjünk ki ezúttal a „megbízhatóságra”. Az nemlétezik a Nivánál. Murphy törvénye fokozottan érvényes: ami elromolhat,az el is romlik. Itt szinte minden. A váltó örök küzdelem a technikával. Kéjenc perverzitással dobálja ki a sebességeket, másodiktól felfelé. Váltó ki- szerelés-váltó be, váltó ki-csere-váltó be végeláthatatlan folyamata. A szervo nélküli küzdelem csúcsa a megszüntethetetlen kormány holtjáték. Ha van nálunk tealevél és egy csésze, pár perc állás után már engedhetünk is egy kis forralt vizet a hűtőrendszerből, az ötórai tea elkészítéséhez. A fékrendszer karbantartása kb. a holdciklussal esik egybe, ellenkező esetben a megállás okozhat némi meglepetést. Az elektronikus rendszer a franciák legsötétebb korszakát idézi. Ha úgy gondolja terepjárónk, egyszerűen
nem indul be és kész. Aztán egyszer csak Uri Gellert meghazudtoló szugerálás után, váratlanul új életre kel. És ezzel még csak a felszínt kapirgáljuk. A Lada Niva tud olyan meghibásodást, amit nem is gondolnánk.

Menetdinamikája nem értékelhető. Az 1.7 literes injektoros motor hangos, nehézkes és lóerő hiányban szenved. Felfüggesztésről szintén nincs értelme beszélni. Fogyasztása pénztárca gyilkos. Jóval többet eszik, mint a gyári 9.8 liter/100 kilométer, olyan 13 és 15 körülire tehető a vezetési stílustól függően. Kétségtelen tény viszont, hogy a Niva bárhol és bármikor elmegy, amennyiben éppen működik benne minden. A belülről állítható felező és differenciálzárnak köszönhetően, amíg az alja fel nem fekszik, nincs számára leküzdhetetlen akadály. Terepjáró képességei kiválóak. Kevés, de minőségben és formavilágban mérföldekkel jobb terepjárók is tudják ezt. Az is igaz, hogy kétszer annyiba kerülnek, mint az orosz technika. Mérlegelni kell tehát, hogy a különbözetet idegnyugtatókra és karosszérialakatosokra illetve szerelőkre és alkatrészekre költjük el, vagy veszünk egy drága, de lényegesebben modernebb és megbízhatóbb, illetve szebb, más típusú terepjárót.

Motor: soros négyhengeres

Furat/Löket (mm): 82/80

Lökettérfogat (cm3): 1690

Sűrítési arány: 9,3:1

Keverékképzés: Multi Point (SEFI)

Teljesítmény kW (LE): 60 (82) 5000/min-nél

Forgatónyomaték (Nm): 128 4000/min-nél

Erőátvitel:

Ötsebességes kézi váltó, állandó összkerékhajtás, osztómű

Főáttétel 3,9

Legnagyobb sebesség (km/h): 137

Gyorsulás 0-100 km/h (sec): 19

Kapaszkodóképesség (%) :58

Üzemanyagfogyasztás (l/100 km):

90 km/h: 8,3

120 km/h: 11,2

város: 10,2

tesztfogyasztás: 9,8

Méretek (mm):

Tengelytáv: 2200

Hosszúság :3720

Szélesség :1680

Magasság: 1640

Nyomtáv elöl/hátul: 1430/1400

Legkisebb szabad magasság: 220

Tömegek (kg):

Önsúly: 1210

Összsúly: 1610

Terhelhetőség :400

Csomagtér (DIN liter) :263/982

Ár: LADA 4×4 1,7i, 3.180.000 Ft. Bruttó, mely tartalmazza a regisztrációs adót, és a vámot is.

a cikk szerzője: Csizmadia Ferenc - köszönjük