Üdvözöljük!
Ön a szocializmus egyik csúcstermékét választotta vásárlásakor, de kérjük, ne keseredjen el emiatt!
Megpróbáljuk bizonyítani, hogy nem volt rossz döntés (még ha vért is izzadunk közben).

A Lada 1200as jármű nagyon hasonlít olasz rokonához, a Fiat 1200as típushoz - távolról alkonyatban. Közelebbről véve azonban máris feltűnnek a markáns különbségek. A Lada járművünk különös ismertető jele, hogy egy elektromos trafóházból lett kivágva az autó.

Ezt a karosszériának, mind formája, mind anyaga jól mutatja. Valószínűleg ezt kompenzálandó, akarták a tulajt kompenzálni, mikor sportos motort építettek az autóba (ezúton kérve elnézést az európai, valamint egyesült államokbeli autó gyáraktól a jelző használata miatt). Nos a motor jobban bőg, mint három forma 1-es autó, és hatása sem marad el a bőgésnek, pöfög is (egyesek szerint tud száguldani is, bár ezt mások cáfolják). Az autót további extrákkal látták el, úgy, mint négy darab kerék, és egy motor, tipikus kocka lámpa, amely azonban tökéletesen világít. Mivel ezek felépítése - első ránézésre - nem tér el egy korszerű autóétól, így ismertetésüktől most eltekintünk. Az autót a gyárunk többféle színezéssel gyártja attól függően, hogy milyen néprétegnek készül.
1. Bordó: Nyugdíjas taxisoknak javasoljuk
2..Bilikék: Egyszerű vidéki családok
3. Fehér: 40-es tanárok
4. Okker sárga: nyugdíjazott üzemvezetők
Bármilyen további - egyesek szerint emberi - színezésben felmerülő Ladáért, a gyárunk semmilyen felelősséget nem vállal! A Ladák vitathatatlan előnye még a hatalmas csomagtartója. Tervezésükkor, még gondoltak az innen-onnan időként előbukkanó szajrékra, (Hűtőgép, 2 láda diszperzit, 1 raklap tégla, Orion képcsöves TV stb) amit valahol haza kellett szállítani, ínségesebb időkre. Ma e miatt a funkció miatt, egyedül már csak kisebbségi polgártársainknak tudjuk ajánlani, hasonló célból.

Miután részletesen sikerült bemutatnunk a Ladát, néhány szó a használatáról. A Lada gépjárműveket a T54-es tankokat előállító gyárban fejlesztették, ezért nincs mit meglepődni, ha fogyasztásuk a Borsod Volán Rt. heti benzinfogyasztását kóstálja, ez mondhatni természetes. Az autó széria tartozéka egy bólogató kutya (szigorúan a hátsó ablakban!), egy VIDEOTON márkájú rádió valamint négy hasonló márkájú hangfal. Ebből az első kettő gyárilag lett recsegősre hangolva. Itt jegyezzük meg, hogy amennyiben a hátsó hangfalak véletlenül működnének, haladéktalanul jelezze, mert ez esetben a kollégát, aki felelős ezért azonnal elbocsátjuk!

Az autóba beülve tapasztalni fogjuk, hogy a Lada mérnökei mindenkire és mindenre gondoltak. Vegyük például a szivargyújtót. Nem is az a csoda, hogy van ilyen az autóban -bár el kell ismerni már ez is kedves volt tőlük. A Lada szivargyújtója bekapcsolás után öt perccel kilő hátra a hátsó ülésbe. ám aggodalomra semmi ok. A hátsó ülés középen olyan kényelmetlen, hogy úgysem ül oda senki (ha mégis akkor meg is érdemli, amit kap), és a huzat is azért készült műszálból, hogy az újdonsült tulajdonosnak ne fájjon a feje a szép plüss huzat miatt. Az autóban klíma berendezés is van természetesen. Télen hideg van, nyáron meleg van benne, sőt ha esik az eső kint—akkor a Ladában is. Mondhatjuk tehát, hogy nagyszerűen alkalmazkodik az időjárási viszonyokhoz (amúgy motorja is, de erről majd később)

Mivel a Lada, vezetése - egy kis polskival ellentétben mondjuk - akár átlagosnak is mondható, ezért annak ismertetésétől most eltekintünk.

Ami mindenképpen egy Lada 1200 javára írható fel - s tegyük hozzá, kevés ilyen dolog van - az nem más, mint az a tény, hogy a tervezők egy minden körülmények között működő autót terveztek. Az autó minden időjárási körülményben tökéletesen megfeleljen, és ennek eleget is tesz. Csak minden második évben rohad szét a téli útsó miatt az alváz, ami nagy haladás például a Moszkvicshoz képest! Nagy előnye viszont a bomba biztos motor! Az Lada motorja úgy lett tervezve, hogy akár ékszíj, hűtővíz és fagyálló nélkül tudjon létezni. A kivitelezés tökéletesen sikerült, hiszen az autót még akkor is hajtja a motor, mikor már fél órája intenzíven lángokban áll..

A kocsi tisztántartása egyszerű, mivel a Ladának nincsenek nagy igényei. Egyszerűen csak leöntjük vízzel, és körömkefével megsúroljuk. Más autónál valószínűleg hajunkat tépnénk, ha valaki ilyet tenne, azonban a Ladánál nem adtak ilyen apróságra, itt nem fényeztek. A bádoglemezeket lekenték diszperzittel háromszor, és kész. Ettől kapta amúgy jellegzetes matt színét.

Elmondhatjuk tehát, hogy ha Ladát vásárolunk, boldogan élünk, míg meg nem halunk, kivétel Niva esetén, de az egy másik történet!

írta: Tajthy Ákos (köszönet a szerzőnek)

Hozzászólás: