Régi cikkek sorozatunk 4. - Autó-Motor ‘75
“…A kocsik hátsó lemezén a Zsiguli szót betűzhetjük ki. Ez világos, egyszerű választ adhatna arra, hogy mi is a kocsi neve. De mégsem ilyen egyszerű a kérdés, hiszen az autó elején, a jelvényen, egy stilizált hajó, a legendás hírű volgai vitorlás, a “Lada” szerepel…”
Ez a kérdés változatlanul foglalkoztatja nálunk az embereket. Ismét kapjuk a feleletet váró, az elnevezést tisztázó leveleket.
Nem is csodálkozunk, hiszen annyi minden zavarja az egységes képet, az egyértelmű állásfoglalást. Először talán maga az a tény, hogy a Volgai Autógyárból hozzánk érkező kocsik hátsó lemezén a ?Zsiguli? szót betűzhetjük ki. Ez világos, egyszerű választ adhatna arra, hogy mi is a kocsi neve. De mégsem ilyen egyszerű a kérdés, hiszen az autó elején, a jelvényen, egy stilizált hajó, a legendás hírű volgai vitorlás, a ?Lada? szerepel.
Hogy honnan tudjuk ezt? Nos, azt gondolom, hogy a legjobb helyről. Moszkvából az Avtoexport vezérigazgatójától.
Igen, még 1972 januárjában, amikor az Interpress Ipari Bizottságának tagjaként kaptam oda meghívást, szóba került, hogy Zsiguli vagy Lada-e a kocsi neve.
Ott volt körünkben a Szovjet Autóipari Minisztérium referense is, ott figyeltem fel arra, hogy a nálunk Zsigulinak mondott VAZ-modelleket abban az irodában vendéglátóink kizárólag Lada néven említették.
Erről lapunk 1972. február 6-án megjelent számában mindjárt írtunk is, megjegyezve, hogy az Avtoexport prospektusain, nyomtatványain sehol sem láttuk a Zsiguli feliratot, csak a Lada jelzést. Ugyancsak megjegyeztük akkor, hogy az 1971-ben rendezett Tour D?Europe általunk Zsigulinak nevezett kocsijain ? így a kategóriagyőztes autón is ? nagybetűkkel olvashattuk a Lada nevet.
Akkor nemigen firtattuk ennek okát, magyarázatát. De miután hivatalosan is közölték velünk, hogy a világpiacon mindenütt VAZ, illetve Lada néven szerepeltetik a nálunk ugyan Zsiguliként bemutatkozó kocsikat, azóta így is, úgy is szoktuk említeni ezt a márkát. Azt, hogy melyik név honosodik, mint kérdést nyitva hagytuk.
A jelek szerint a mai napig is nyitott kérdés maradt, amelyre most főként azért térünk vissza, mert egy új, most már nemcsak az elnevezést érintő vetületben is hangot kapott a márkanév.
A gyanakvóak úgy fogalmaznak, hogy azok a kocsik, amelyek a Lada feliratot kapják, talán más kivitelben, más minőségben kerülnek a különböző, főként a nyugati piacokra.
Nos, erre a kérdésre már határozottan kell válaszolni. Határozottan kell és lehet is felelni. Ugyanis semmiféle minőségi eltérést nem fedezhetnek fel annak nyomán, hogy ezeket a kocsikat nálunk, hivatalosan többnyire Zsiguliként, ugyanakkor más országokban Lada, vagy pedig VAZ néven szerepeltetik. A legjobb bizonyíték erre talán éppen az a telex, amelyet még 1972. május 31-én adtak fel a Mogürt vagy a Merkur címére Moszkvából, az Avtoexport székházából. A szöveg ? amelynek egyik másolatát magam is őrzöm ? így hangzik: ?A jövőben a Volgai Autógyár VAZ-típusú személygépkocsijai valamennyi külföldi piacra ?Lada? megnevezéssel kerülnek szállításra. Tekintettel arra, hogy a VAZ-kocsik különböző országokban különböző megnevezéssel történő szállítása nagyban megnehezíti a hatékony reklámtevékenységet, a V/O Avtoexportnak nem áll módjában a VAZ-típusokat a Magyar Népköztársaságba a korábbi ?Zsiguli? megnevezéssel szállítani. Kérjük, hogy a fentieket a VAZ-típusok reklámozásánál figyelembe venni szíveskedjenek.?
Feltételezzük, hogy mindazok, akiknek szól, el is olvasták a szöveget, de az is igaz, hogy azóta sem igen tértek el a megszokott névtől. Maga az idézett telex azonban önmagában is eloszlathatja azok aggodalmát, akik bármilyen minőségi eltérést vélnek a Lada, a VAZ, vagy a Zsiguli jelzések mögött. És bizonyára világos magyarázatot ad arra is a szó szerint idézett szöveg, hogy például a nemrég megrendezett veszprémi márkatalálkozón, ahová a magyar autósok legjobb tudomásuk szerint Zsiguli kocsikkal utaztak, miért kaptak ott Lada feliratos sapkákat, és más, ugyancsak Lada nevet viselő ajándékokat.
Egyébként Lada néven szerepelnek ezek az autók a Merkur szalonjaiban található akár magyar, akár más nyelven, de a Moszkvában kiadott prospektusokon is, mint ahogy Lada plakátok fogadták a látogatókat a BNV Avtoexport-kiállítási területén, és bizony csakis Ladaként említik a szovjet sajtóügynökség, az APN szövegei is ezeket a gyártmányokat, amikor például újabb és újabb üzleti vagy sportsikereikről adnak hírt.
Az alapvető kérdésre tehát, úgy véljük, tudtunk választ adni. Arra azonban nem, hogy ha például az egyik szovjet filmfelvevőgépet nálunk is Lada néven hirdetik, miért nem térünk át erre a szóra az autófronton. A szó ugyanis ? erről nemrég éppen a ?Fáklya? című képeslapban, a Novoszty Sajtóügynökség, az APN lapjában olvashattunk ? azt jelenti, hogy kedves?
Azok a kocsik, amelyeket magunk is szívesen mondunk Ladának, nekünk nagyon kedves, nagyon értékes autók. A Lada nevet bizonyára szívesen fogadnák a hazai autósok, akik közül elég sokan ? bár nemigen ismerhették azt a bizonyos telexszöveget ? házilag Lada felirattal látták el kedvenc autójukat, és így érkeztek a ?Zsiguli Márkatalálkozóra? is. Láthatták ezeket a feliratokat az ottani rendezők, a házigazdák, akik ugyan fejükön a Lada sapkával, de változatlanul csak a megszokott Zsiguli néven szóltak ezekről a kocsikról.
Amelyekből éppen e napokban készült el a kétmilliomodik példány?
Liener György
/autó-motor, 1975. augusztus/
Hozzászólás: